Crize Economice


Romanii au mai trecut prin crize. Spre exemplu, Marea Criza din 1929-1933. Cum s-au descurcat guvernele de atunci? Intr-adevar, crize economice au existat si in trecut, dar fiecare eveniment este generat de conditiile istorice care ii confera unicitate. Solutiile, deci, nu pot fi identice in cazul unor crize. Cea din anii 1929-1933 a lovit dur Romania, si guvernantii de atunci, ca si cei de acum, au recurs la concedieri, intarzierea platii lefurilor, reduceri de salarii (curbele de sacrificiu). A fost marea nesansa a lui Nicolae Iorga, cea mai stralucita minte a romanilor, sa fie prim-ministru in anii 1931-1932, cand criza se indrepta spre apogeu. A facut scandal in epoca replica data de el unei delegatii de agricultori, veniti la Mangalia, unde el isi petrecea concediul, pentru a se plange de situatia grea in care se aflau, fiind presati de banci sa-si achite datoriile. Iata relatarea lui Iorga insusi: "Iar, cum un om mai simplu strigase la capatul lamuririlor mele, ca el e desperat, i-am spus, glumind:


Nu, fiindca aici e casa mea, colo e marea; daca erai in adevar desperat, la mare te duceai". Ziarele care-i erau ostile l-au acuzat ca i-a trimis pe protestatari sa se arunce in mare. Exasperat de "masurile de austeritate", un colonel, sef de unitate, s-a dus la Constantin Argetoianu, ministru de Finante in guvernul Iorga, si l-a intrebat: "Din soldati am facut hoti, din ofiteri, pesti, dar cu caii ce sa fac, domnule ministru?". Criza s-a rezolvat cand a incetat pe plan international. Sunt convins ca si acum va fi la fel. Adevarul este ca mari finantisti nu am avut decat doi: Eugeniu Carada si Vintila Bratianu. Nu am avut si nu avem mari competente financiare, capabile de elaborarea solutiilor de criza. Guvernantii de astazi vadesc o gandire rudimentara: sa taie salariile si sa sporeasca taxele. Un mare plan de investitii, de relansare a economiei, nu exista. Sa asteptam, asadar, scrasnind din dinti, sfarsitul crizei pe plan mondial.